الثلاثاء 19 يناير 2021 الموافق 06 جمادى الثانية 1442
رئيس مجلس الإدارة
أحمد عمر
رئيس التحرير
خالد ناجح

أفلام عيد الأضحى.. تضارب في الإيرادات وكيد النسا سيد الموقف بين النجوم

الأحد 26/أغسطس/2018 - 12:31 ص
الهلال اليوم
شيماء رزق
طباعة
مازالت دور السينما  تواصل عرض افلام عيد الأضحى الجاري، وسط صراع بين نجوم الافلام بشأن الإيرادات وتضارب في التصريحات بين صناع الأفلام ، حتى وصل الأمر إلى انشغال الجمهور بمتابعة هذه التصريحات والاتهامات المتبادلة فيما يخص تصدر الإيرادات  المتداولة بين النجوم .

وبدأ فتيل الأزمة بعدما كتب الفنان تامر حسني تغريدة ابدى فيها سعادته بنجاح فيلمه " البدلة" الذي يلعب بطولته، خلال اليوم الأول لعيد الأضحى، موجها الشكر لجمهوره على تفاعله مع الفيلم.

وقال "حسني"، عبر حسابه الشخصي على "تويتر": "فرحان من كل قلبي بردود أفعالكم على فيلم البدلة مش بس عشان تصدر الإيراد والتريند".

وأضاف: "عشان ردود أفعالكم الأكتر من إيجابية والأهم إنها ردود أفعال محترمة .. ألف شكر".

ساعات وخرج الفنان محمد رمضان معلقا على صفحته في فيس بوك : "كل للشكر لله ثم جمهوري اللي واقف في ضهري.. الديزل number one".

كما سارع  المنتج كريم السبكي  ليكشف أن فيلم الفنان محمد رمضان "الديزل"، حقق إيرادات وصلت إلى 3 ملايين جنيه و212 ألف جنيه في أولى أيام عرضه بالسينمات.

ومن جانبه علق السيناريست والشاعر أيمن بهجت قمر، على صفحته في فيس بوك، قائلاً: "من غير حوارات كتير ومن غير ما نصغر نفسنا وندخل في جو الإيرادات المضروبة ومين ركب على مين ومين نفسه يحس انه بالعافية متصدر، ومين بيقلل من نجاح مين، فيلم "البدله" عاجب الناس والناس بتضحك ومبسوطة والحمد لله السينمات كلها كامل العدد أي كلام تاني يبقى هنصغر قوي نفسنا ربنا يديم علينا نعمة الرضا وراحة البال". 

ولم تتوقف الردود بين صناع الفيلمين عند هذا الحد، بل دخل  منتج فيلم "البدلة"و ليد منصور ، على خط المواجهة ساخنة موجها رسالة قاسية للفنان محمد رمضان على حسابه الشخصي على فيسبوك،  قال فيها: "رسالة موجهة من وليد منصور إلى شخص مجنون يدعى  محمد مرضان وصلني انك بتبعت رسائل من تليفونك الشخصي تتهمني فيها بتغير ارقام الإيرادات .مكنش نفسي أرد على شخص زيك رمز للإسفاف  علشان مخرج العمل ومنتجه أصدقاء محترمين  بس انت زودتها قوي يا حمادة".

 وأضاف:" أولاً انت اسمك لازم كل مصر تغيره ل محمد مرضان لإنك بتفكرني بالمجانين اللي ماشين في الشارع ومش عايزين يصدقوا انهم مجانين فإرتاح يا حماده محدش عاقل هيصدقك عمرك ما كنت رقم ١ في الإيراد وعمرك ما كنت احد نجوم الصف الاول وانت عارف  ان السبب ان فنك هابط  متعرفش تعمل غير دور المدمن او البلطجي او ارهابي  او حرامي   انا كان نفسي متكلمش عنك لإنك أصلاً بالنسبالي  وبالنسبه لكل الشعب الراقي المحترم  اكذوبه وانت عارف كويس ان أفلامك طول عمرها بتفشل قدام النجوم المحترمه زي السقا وعز وتامر وأستاذ عادل امام  نصيحه يا مرضان روح أتمرن تمثيل بدال مانت أداءك واحد في كل أدوارك".

وتابع :" قسماً بالله لو لقيتك بتهرتل على اي حد تاني  هيكون ردي اعنف  من كده  واصلاً انا لسه مخلصتش  ردي   انت هتموت من الغيظ عشان البدله  ولسه هنعلم اكتر  وانت عارف هتتمسخر ازاي الفتره اللي جايه  زي مااتمسخرت فكل أفلامك اللي فاتت".


ومن جانبه رد " رمضان" ببيان  حول الأرقام التى حققتها الافلام المعروضة بالسينمات حاليا، موضحا أنها  من غرفة صناعة السينما، بعد حسابها عن طريق الضريبة المحسوبة.

وكتب تعليقا على  حسابه الرسمي بانستجرام:  " الحمد لله جمهور يستحق أن نجتهد أكثر وأكثر، أحلى حاجة إنك تصحى على الرسالة دى.. إيرادات العيد" .

يذكر أن الماراثون السينمائى فى موسم عيد الأضحى، يتصدرها  ٧افلام هى: " تراب الماس" طولة آسر ياسين، و"البدلة بطولة تامر حسنى، و"الديزل" لمحمد رمضان، و"الكويسين" بطولة أحمد فهمى، و"بيكيا" لمحمد رجب، وبني ادم للفنان يوسف الشريف، و"سوق الجمعة" لعمرو عبدالجليل.