الأربعاء 12 أغسطس 2020 الموافق 22 ذو الحجة 1441

نشطاء لجمال عيد: أمثالك عايزين مصر شبه دولة علشان يسترزقوا

السبت 04/يوليه/2020 - 12:49 م
الهلال اليوم
الهلال اليوم
طباعة
شن عدد من مستخدمي مواقع التواصل الاجتماعي، هجومًا حادًا على المحامى جمال عيد، بسبب تواطئه مع أعداء الوطن، وإطلاقه بعض الشائعات الكاذبة حول الأوضاع فى مصر، وتصويرها على غير حقيقتها، بغرض إثارة البلبلة.

وقال عدد من مستخدمي مواقع التواصل الاجتماعي، إلى جمال عيد "هو أنت فرحان وفخور كده ليه بأنك واحد من شلة ليلى سويف وبناتها والرفيقة منى مينا .. على فكرة كنا بنتعلم زمان إن مهم جدا إختيار الرفيق قبل الطريق .. فالشلة دى على فكرة بيتقال عليها أصدقاء السوء.ز فما تفرحشی وتنشكح أوى بيها كده".

وتابع رواد موقع التواصل الاجتماعي "على فكرة الناس دى ممكن يبقوا زمايلك على القهوة .. لكن دول عمرهم ما هيبقوا ناس يعتمد عليهم في بناء الدول .. دول آخرهم زي حضرتك كده بالظبط فتى وهري على العالم الإفتراضي بتاعكوا المسمى فيس بوك عشان.. تلموا اللايكات إللى بناء عليها يتحاسبوا بالدولار".

وأضاف رواد مواقع التواصل الاجتماعى "بالنسبة للجو الكئيب إللى أنت بتقول عليه موجود في مصر .. أحب أبلغك إن الحمد لله بالنسبة للى بيحصل حوالينا فإحنا في تقدم .. والمستقبل إن شاء الله لينا .. لكن أمثالك ما يعجبهمشي الكلام ده .. لإن حضرتك وشلتك وأمثالك وعينتك لازم يبقوا عايشين في أشباه الدول عشان يعرفوا يسترزقوا".

واستطرد رواد مواقع الواصل الاجتماعي "نصيحة للمسترحامل الجرين كارد .. لو مصر مش عجباك إتفضل بألف سلامة حصل لينا ومامتها .. وياريت ما نشوفشي طلعتك البهية مرة تانية .. لكن طبعا هناك مش ها تعرف تترافع عن تجار مخدرات وإرهابيين فأكيد يا عيني حسابك البنكي هايقل .. فمش هاتلاقي غير سبوبتك القديمة وهي مهاجمة مصر تانى طبعا لكن الفرق إنك هاتكون من الخارج وقاعد مع شلة تانية من صحابك برضه اللى من عينتك زى بهى الدين حسن وعمرو واكد".