السبت 08 أغسطس 2020 الموافق 18 ذو الحجة 1441

نشطاء لحسين خيري وشيرين غالب: «مدورين النقابة لحسابكم.. والمستشفيات الخاصة كاسرة عينكم»

السبت 04/يوليه/2020 - 03:20 م
الهلال اليوم
الهلال اليوم
طباعة

شن عدد من نشطاء مواقع التواصل الاجتماعي والسوشيال ميديا هجوما حادا ووجهوا انتقادات لاذعة لنقيب الأطباء حسين خيري، وشيرين غالب نقيبة أطباء القاهرة متهمين إياهما بتعمد إثارة الفتن والاهتمام بتحقيق مصالحهما الشخصية على حساب المهام المنوطة بهما في ظل الظروف الصعبة التي تمر بها مصر جراء تداعيات فيروس كورونا.


وقال أحد النشطاء: "على فكرة يا دكتور حسين النقابة دى مش ميراث حضرتك عشان تهادى بيها مدام منى مینا ولو إعجابك بيها متزايد للدرجة دى ممكن تتمشى شوية وتجيبلها هدية من أي محل للهدايا أو ممكن تستنى للفلانتين اللى جاى" .


وقال آخر: "بالنسبة لمدام شیرین غالب إهدى شوية إنت لسه جاية في الانتخابات .. وعلى فكرة الانتخابات اللى جاية لسه بدرى عليها .. مش عارفين مستعجلة على إيه عشان تحوزى بإعجاب الإخوان والسرسجية.


فيما علق ناشط: "یا حسین یا خیری ویا شیرین یا غالب ركزوا شوية وأقرأوا عن تاريخ النقابة دى بدل ما أنتوا مدورينها لحسابكوا وسایبین مصالح الأطباء .. والأهم إنكوا سایبین مصالح الوطن والشعب". 

وقال آخر: "نفسنا صوتكوا كده يعلى على المستشفيات الخاصة لكن إحنا طبعا متأكدين إنكوا مع أصحاب تلك المستشفيات كالنعامة التي تدفن رأسها في الرمال وهنا يثور التساؤل ليه يا حسین یا خیرى وليه يا شیرین یا غالب ما بتقدروش عليهم".